Ophavsret

Ophavsret er: Ejerskabet til materiale man selv har skabt (evt. sammen med andre) – retten til at bruge materiale. Ophavsretten er ikke afhængig af registrering (ikke at forveksle med patentret eller retten til et varemærke).

Ophavsret er en kompliceret ting. Jeg vil egentlig kalde det ’flueknepperi’, fordi der er så mange løse ender i det, og rigtig mange men’er. Bortset fra der er en masse tvivl og uenighed og spørgsmålstegn ved emnet, så har vi I Danmark ophavsret, hvilket jeg egentlig tror vi skal være rigtig glade for.

Hvornår er noget beskyttet af ophavsretten?
Værket skal være udtryk for en individuel skabende indsats. Den eller de personer som har skabt ’værket’ skal have trukket nogle valg, og derved lagt noget individuelt og skabende i det frembagte. Render man ind i tvivlstilfælde er det en dommer, der afgør om et værk har en værkshøjde.

Hvornår er noget beskyttet af ophavsretten?
Kvalitet og/eller kvantitet. Der er ikke noget kvalitetskrav til at noget er omfattet af ophavsretten. Der er ikke noget krav til kvantitet for at noget er omfattet af ophavsretten, dog kan man ikke have ophavsretten til et enkelt ord, tegn el lignende.

Hvor længe gælder ophavsretten?
Databaser: 15 år efter produktion
Litterære værker: 70 år efter ophavsmandens død.
Fotografier som ikke er kunstneriske værker: 50 år efter fremvisningen.
Film: 70 år efter døden af den længstlevende af følgende: -levende instruktører, drejebogsforfatter eller dialogforfatteren.
Kunstneriske værker: 70 år efter ophavsmandens død, inden for musik er det dog kun 50 år.

Hvad må du bruge/kopirer?
– Alt hvad du har fået tilladelse til af ophavsmanden, evt. betalt for
– Alt hvor ophavsretten er udløbet
– Fotokopierer til privat brug, du skal bare selv gøre det.
– Alt hvad du selv har erhvervet til privat/personligt brug, musik CD, DVD, sikkerhedskopi af computerspil og computerprogrammer. (det er til gengæld ikke lovligt at bryde en kopibeskyttelse, eksempel: Itunes)

Kilde: Undervisning på Roskilde Teknikske Skole samt fordrag/oplæg af Jens Schovbo.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s