Lasswells Kommunikationsmodel

”Hvem siger hvad til hvem i hvilken kanal, og med hvilken effekt”

Amerikaneren Harold D. Laswell gav i 1948 og i årene frem sit bud på en kommunikationsmodel. Laswell vil med denne model sige at, Hvis budskabet er godt nok, og afsenderen har gjort sit arbejde, så kan man ganske enkelt bare “sprøjte” budskabet ind i modtageren og få en effekt.

model_lasswell

’Hvem’ er afsenderen
’Hvad’ er det, afsenderen ønsker at kommunikere ud
’’Gennnem hvilket kanal’ er det medie, som teksten kommunikeres ud i (sms, tv-interview, youtube, politisk tale)
’Til hvem’ er modtageren
’Med hvilken effekt’ er den intenderede effekt fra afsenderens side.

Den gode kommunikation er altså en kommunikation, hvor afsenderen får modtageren til at handle, som afsenderen ønsker.

Refleksion og kritik af Laswells kommunikationsmodel:
Jeg synes som udgangspunkt at Laswells kommunikationsmodel er rigtig god – den har en god pointe og jeg vil mene at den virker. Modellen stemmer overens med traditionelle medier som fx aviser, bøger og fjernsyn, hvor modtagerne ikke har mulighed for at svare igen eller på det, de ser og hører, dog går den ikke helt for sociale medier som Facebook og Twitter, som netop er dialog og kommunikation.

Kilde: http://gymdansk.weebly.com/ 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s