Photoshop Tutorial

Jeg har besluttet mig for at vise hvordan man redigere lidt i et billedet. Jeg har valgt et billede af Laura, som fik taget billeder i Kongelundsskolen inden hendes galla.

I denne Tutorial vil jeg vise

  • hvordan du redigere i Levels/niveauer
  • hvordan du fjerner et element fra billeder
  • Hvordan du ligger Douch and Burn

brug

Jeg åbner mit billede i Photoshop. Det første jeg gør derefter er at kopier lag 0, da jeg mener det altid er en god ide at have et ekstra lag man altid kan leje i, og slette hvis det kikser helt.

Herefter går jeg ind i justeringer ude til højre, under niveauer (hvis dit Photoshop er på engelsk hedder det Levels). Dette gør jeg fordi jeg synes billedet var en smule blåligt. Med niveauer, kan jeg nemlig gå ind og ændre i hvidbalancen. Jeg justerer i RGB, og trækker til højre, indtil jeg synes det ser bedst ud. Den blålige nuance er nu væk og der er kommet en smule mere varme i billedet.

q2

Nu vil jeg vise hvordan du fjerner elementer fra et billede. På dette billede vil jeg gerne have de små grene som ligger på jorden væk. Jeg bruger det lag jeg kopieret tidligere nu, jeg er altså på laget: ’baggrund kopier’ Nu vælger jeg stempelskloningsværkøjet som sidder ude i højre menu. Så finder jeg et sted på billedet jeg gerne vil kopirer oven på en af grenene. Det gør jeg ved at holde alt tasten nede og føre det hen hvor jeg vil have det, og klikke. Dette bliver jeg ved med indtil jeg er tilfreds og alle grenene er væk.

 q3Nu laver jeg dodge and burn. Dodge and burn hjælper med at skabe skygger, linjer og ligger lyset som jeg vil have det.

Jeg laver igen en kopi af det tidligere lag. Jeg går op i kurver i venstre menu. Her kommer der en kasse op med en kurve, så trykker jeg på hånden med de to pile. Derefter fører jeg musen hen til det nyeste sted på modellen og trækker musen opad indtil jeg synes det er lyst nok.

Laget ude til højre kalder jeg Dodge, og trykker cmd og ’i’ på samme tid for at lave en sort baggrund.

Jeg gør igen præcis det samme, bare hvor jeg vælger det mørkeste sted på modellen. Her kører jeg så musen nedad, indtil jeg synes det bliver rigeligt mørkt. Jeg kalder dette lag burn og trykker cmd og ’i’ på samme tid.

Nu vælger jeg pensels værktøjet ude i venstre menu, jeg tilpasser punselen helt oppe i venstre hjørne. Hvor jeg giver den størrelse jeg synes penslen skal være og sætter hårdheden helt ned. Jeg sætter hårdheden ned for at mine støj ser mere bløde ud. For at lave billedet lysere er jeg selvfølgelig på dodge laget, hvorimod for at lave det mørkere er jeg på burn laget.

Til sidst vil jeg vise dig et før og efter billede. Før billedet ses øverst, efter billedet nedenfor.
Jeg håber du fik noget ud af denne tutorial.

for

slut

Leave a Reply

