Interaktion – Design Til Touchskærme

Med touchskærme kan vi interagere på en mere intuitiv måde, og har ikke brug for ekstra hardware. Men brugen af touchskærme stiller også nye krav til hvordan en applikation er designet; for eksempel er mouse-over ikke muligt, knapper er ofte for små til vores “tykke” fingre, og vi ender tit med at skygge for dele af skærmen med vores finger og/eller hånd.

Beskriv funktionaliteten for de muligheder der er i touch
Tryk: I dag kender alle til knapper. Alle ved at hvis der er knap, og man trykker, burde der gerne ske noget Det er simpelt, nemt og brugervenligt.

Swipe: En swipe funktion er meget simpel og man ser det ofte i et billedgalleri eller hvis man skal skifte side i eksempelvis en online tilbudsavis. Oftest er det illustreret med pile, som man ikke er i tvivl om at man kan skifte side, hvilket gør det nemt og overskueligt. Hvis man skal sige en negativ ting om swipe funktionen, ville det være at man nogle gange med swipe skal være præcis, så hvis du får gjort det for langsomt eller skråt, vil den ikke registrerer dit swipe.

Flerfingre swipe: Denne funktionen er der ofte mange som slet ikke ved er der, hvilket ikke er brugervenligt. På en Mac Book synes jeg personligt at funktionen er smart, for hvis du vælger at bruge flerfingre swipe (3 fingre) navigerer du hen til Launchpad (altså din apps eller program oversigt). Det er en nem og hurtig måde at navigere hen til et sted med overblik. 2 to fingre slider du fra program til program, hvilket også er en hurtig måde at komme videre på. For at sige noget negativ, er det at flerfingre swipe ikke altid har nemt ved at registrere din bevægelse, og derfor er den altså ikke brugervenlig. Der ud over tror jeg mange ser denne funktion som ligegyldig, og selvom den er der, bruger folk den ikke.

Ryst: at ryste er oftest en funktion man bruger i spil, eller fx til at skifte sang i en playliste. Denne funktion synes jeg ikke er smart eller på nogen måde brugervenlig. Den er upraktisk og klodset. Der ser samtidig dumt og der er risiko for at man kan tabe den.

Zoom: Med to fingre på skærmen kan du både trække fingrene mere sammen, eller længere vælg fra hinanden, hvilket er måden du kan zoome. Denne funktion synes jeg er god, da den kan være nødvendig på små skærme. Samtidig synes jeg ikke altid denne funktion reagerer lige godt hver gang.

hvadmankan

Hvad er en ”bruger” menu?
En burger menu ses oftest i tablets eller smartphones, da det er en mobil venlig menu. Grunden til navnen er fordi man kan forstille sig at menuen ligner en bruger, altså 3 steger. (forstil dig bolle, bøf, bolle) Menuen fylder meget lidt og er derfor rigtig brugervenlig til små skærme. Hvis man har brug for at få brugermenuen til at fylde mere, trykker man på den og den foldes ud. Herefter trykker man på det link man vil ind på.

Lav et Design til biografens hjemmeside som kan understøtte de funktionaliteter du har beskrevet.
Jeg har valgt at lave et nyt design til Nordisk film biografer hjemmeside, eller app. Jeg har altså besluttet mig for at lave et design til en mobil version. Hvis du downloader Nordisk Films app nu, så ser du billeder til venstre. Mit forslag til et design ser du til højre.

Nordisk film app er egentlig rigtig nem og overskuelig, jeg synes dog alligevel at det er lidt irriterende at jeg først skal vælge biograf, med mindre jeg foretager mig noget andet, ved at klikke på burger menuen oppe i venstre hjørne. I mit design har jeg derfor lavet en side hvor du har flere valgmuligheder til at starte med. Jeg synes med forslag er nemt, enkelt og brugervenligt. Jeg viser funktionaliteter, som tryk, swipe og brugermenuen i mit design.

nf_iphone biograf_deisgn

Leave a Reply

