Interaktion – Mennesker & Maskine

Hvad sker der i verden omkring interaktionen – Menneske & Maskine

I denne uge har vi også brugt en dag på at leje. Vi er nemlig blevet præsenteret for nogle af de nyeste teknologier, som vi fik lov til at afprøve og teste. Der var sat x-box, nintendo, VR-briller og meget mere frem, som vi fik lov til at afprøve. Det var sjovt at prøve så anderledes underholdning, der er virkelig sket en kæmpe udvikling. Jeg sidder og tænker på helt almindlige Game Boy spil, som engang var smart, fordi man kunne spille på en lille skærm med 6 knapper. Det vi har testet, er ting som fanger dine bevægelse, eksempelvis x-boxen som lavede alle dine bevægelse i de forskellige spil – hvis du hoppede, hoppede du også i spillet.

1spil 2spil 3spil 4spil


Jeg har valgt at researche to emner inden for disse nye teknologier – Google Glasses og HoloLens.

Google Glasses:
Den første prototype kom ud i August 2011 direkte fra Google X Lab, som er deres “hemmelige” afdeling for opfindelser.
Google glasses er en computer, som ligner et par briller. Det mest specielle ved brillerne er, at der sidder en lille klods lige over synsfeltet. Denne klods er en skærm, hvor man kan se informationer, afhængig af hvad man laver med brillen. Brillen fungerer ikke som en tablet eller smartphone, men er mere en lille ektra ting. Man kan eksempelvis sige:  ”okay Glass, take a picture”, og så tager de et billede. Og så siger man ”okay glass, send it to..” og så en eller anden kontakt, og så får de tilsendt billedet

Nu arbejder de på at få samme teknologi ind i linser, og det er faktisk også muligt at forudbestille brillerne allerede. Der er dog endnu ikke nogle fastlagt dato for hvornår de vil udgive dem endnu. Jeg tror Google Glasses er fremtiden, og det vil helt sikkert tage tid før det kommer ordentlig ud i verden, da jeg også tror at der er en hel del skeptiske.

Da google gasses også har forbindelse til nettet, vil jeg klart mene at det har en god indflydelse på web-intergratorer, jeg kan ikke forstille mig andet, men igen, ting tager tid og jeg tror der går længere tid før denne teknologi vil gøre nogen som helst indflydelse.

HoloLens:
HoloLens er et Microsoft produkt som blev annonceret den 21. januar 2015. HoloLens er meget nyt og kan rigtig meget! Med HoloLens kan man se hologrammer i høj kvalitet. Man kan udforske steder og ting som man end ikke er i nærheden af. Den har sensor der kan læse ens håndbevægelser, så man kan få en føling omkring hologrammerne.
HoloLens kan styres med et input værktøj såsom en kontroller eller fjernbetjening, ved at tale eller bare ved at røre ved hologrammet.

Jeg tror HoloLens er fremtiden, men ligesom så meget andet og ligesom google glasses, tror jeg der vil gå tid før verden vil tage ordentligt imod denne smarte teknologi. På nuværende tidspunkt og i den nærmeste fremtid tror jeg kun virkelig interesseret vil benytte sig af HoloLens. Men hvis vi ser meget langt ud i fremtiden, kunne jeg godt forstille mig det som en mere almindelig ting – eksempelvis i job. En læge kunne for eksempelvis droppe hjemmebesøg, og i stedet benytte hologrammet. Patient kunne sende billeder, og man kunne lave en salgs 3D undersøgelse, for at finde ud hvad patienten fejlede.

Som web-integrator kunne HoloLens godt have betydning, men igen igen, tror jeg det er om mange år, altså langt inde i fremtiden. Man kunne muligvis forstille sig at for at ændre ens kode kunne man snakke, eller lave håndbevægelser i stedet for som vi gør i dag hvor alt forgår igennem tastaturet.

Kilde: http://www.dr.dk, http://www.computerworld.dk og https://www.microsoft.com

Leave a Reply

